ایران

جاذبه‌های گردشگری جزیره قشم

مکان های دیدنی و توریستی جزیره قشم

قشم، بزرگترین جزیره هرمزگان است و طبیعت شگفت انگیزی دارد. به همین دلیل هم هست که طبیعتش را جزو عجایب هفتگانه می‌دانند.

قشم، جزیره آب و آفتاب و خاکش مثل رنگین کمانی پر از رنگ است. اینجا جایی است که جاذبه‌های گردشگری فراوانی دارد و به همین دلیل هم شاید فرصت دیدن همه‌اش را نداشته باشید.

در ادامه ما جذاب‌ ترین جاهای دیدنی قشم را که نباید بدون دیدن آنها جزیره را ترک کرد به شما دوستداران و مسافرین عزیز قشم معرفی می‌‌‌نمائیم.

غار نمک

این غار در فاصله ۹۰ کیلومتری شهر قشم، در بخش انتهایی جنوب غربی جزیره( تقریباً به موازات ساحل جنوبی )کوه گنبدی شکل به ارتفاع ۲۳۷ متر از سطح دریا غار نمک قرار دارد.

وجود رگه های سفید نمک بر بدنه این کوه از دور منظره ای جالب و دیدنی را نمایان می‌سازد .

فاصله دهانه غار نمک از جاده همجوار ساحل دریا حدود ۲ کیلومتر است که توصیه می شود با پای پیاده پیموده شود.

در درون غار نمک به ویژه در اعماق آن، تاریک است و برای مشاهده استالاکیت‌های بلورین نمک نیاز به چراغ قوه پرنور است.

سقف غار نمک را قندیل‌های مرمرین و بلورین در اشکال مختلف پوشش داده‌اند و منظره‌ای بدیع به وجود آورده‌اند.

جریان آب نمک در کف غار نیز از منظره‌های دلپذیر غارهای نمکی جزیره قشم است.

رطوبت هوای جزیره و نفوذ آب در غارها سبب فروچکیدن آب نمک اشباع شده بر بدنه قندیل‌ها می‌شود و شکل آن را پیوسته تغییر میدهد.

از دل کوه نمکدان یک جریان آب زیر زمینی دائمی می‌جوشد و راه را به خارج می‌گشاید که پس از حل کردن نمک در مسیر حرکت خود به صورت چشمه نمک در دامنه کوه ظاهر می شود.

در گودال مقابل خود حوضچه‌ای طبیعی به رنگ سفید به وجود می آورد و منظره این حوضچه از دور همچون برف زمستانی دیدنی است این چشمه در تمام طول سال جریان دارد.

نمک های غار نمک از بهترین نوع نمک سر سفره شناخته شده است و در ترکیب آن عناصر دیگری همچون منیزیم وجود دارد.

به دلیل مرغوب بودن این نمک می توانید به عنوان نمک طبی به ویژه برای مصرف ورزشکاران حرفه‌ای به صورت کپسول استفاده کنید.

 

غار نمک قشم

 

جنگل حرا

جنگل های دریایی حرا در جزیره قشم در میان آبهای گرم خلیج فارس قرار گرفته اند.

نکته شگفت انگیز این منطقه گیاهی آن است که بی نیاز به آب شیرین می‌روید.

جنگل حرا در سواحل جنوبی ایران، مهد انواع گوناگون آبزیان، پرندگان و دوزیستان است.

درخت حرا آب شورزی است که هنگام مد آب دریا تا گلوگاه در آب فرو میرود.

با خاصیت تصفیه ای که در پوست درخت حرا وجود دارد، بخش شیرین آب دریا را جذب و نمک آن را دفع می کند.

درخت حرا در حقیقت یک کارخانه آب شیرین کن طبیعی و خدادادی است.

در تنگه خوران، بین جزیره قشم و بخشی از استان هرمزگان ( فاصله بین شمال جزیره قشم و بندر خمیر) جنگل حرا در گستره ای معادل ۲۰۰ کیلومتر مربع پدید آمده که از تنوع زیستی بالایی برخوردار است.

جنگل حرا به دلیل مساعد بودن شرایط اکولوژی، زیستگاهی امن برای پرندگان مهاجر همچون حواصیل بزرگ، اگرت بزرگ، اگرت ساحلی، حواصیل هندی، کفچه نوک تیز، سلیم خاکستری، گیلانشاه، کاکائی و …. از مناطق گرمسیری است.

جنگل حرا زیستگاه مناسبی برای نرم تنان، سخت پوستان و ماهیان پدید آورده است که منبع غذایی مهمی برای ماهیان و پرندگان وحشی هستند.

بستر مرطوب جنگل حرا، محل مناسبی برای پرورش مرغان ماهی خوار دریایی و به طور مشخص ماهی خوار دریایی سفید ( اگرات آلبا ) به وجود آورده و از میان دیگر گونه ها، مرغ باران یا آبچلیک ( کارادریده) در هنگام مهاجرت از میان جنگل حرا عبور میکنند.

جنگل حرا در زمستان زیستگاه مناسبی برای تغذیه آبچلیک‌ها و پلوه‌ها است. تعداد قابل توجهی از گونه های پرندگان اروپایی – آسیایی( حدود ۴۳ گونه ماهی خوارند) که به آفریقا مهاجرت میکنند.

یکی از مسیرهای مهاجرت از جنوب ایران و از میان خلیج فارس در نقطه باریک تنگه هرمز میان جزیره قشم و جزیره ابوموسی عبور میکند.

مناطق جزر و مدی حفاظت شده حرا به مثابه سرزمین استراحت و تغذیه پرندگان ماهی خوار و گونه‌های دیگری از پرندگان مهاجر است.

جنگل‌های حرا پدیده‌ای بسیار جذاب و دیدنی برای شما مسافرین عزیز میباشد.

 

جنگل حرا

 

غار خربز (خربس Xarbez)

غار خربس به فاصله ۱۲ کیلومتری قشم در کنار جاده جنوبی، واقع گردیده است.

این غار بر سینه کوهی مشرف به دریا و دشت میانکاسه قرار دارد و غار خربس از غارهای دریایی است که بر اثر گرداب و تخلیه ماسه ها از حفره سنگ ها به وجود آمده است.

در دوره های پیش از اسلام مردمان با افزودن بر وسعت غار خربس در بخش های تالار میانی و دهلیزهای انشعابی به احتمال زیاد از آن برای پناهگاه و یا نیایشگاه استفاده کرده اند.

 

غار خربس

 

چاه های تل آب یا طلا

در ۷۶ کیلومتری شهر قشم و در ۳۰ کیلومتری شمال فرودگاه بین المللی قشم چاه های طلا قرار دارد.

در روستای لافت قبل از همه، بادگیرهای منازل روستائی چشم مشتاقان دیدار از قشم را به خود جلب میکند.

پس از آن به محض ورود به لافت و در جوار قلعه نادری حلقه های چاه آب متعدد در داخل گودال دامنه کوه به چشم می خورد که حکایت از تکنولوژی ذخیره آب پارسیان جزیره نشین عهد هخامنشی و دوره زرتشتیان دارد چون تکنولوژی چاه کنی و قنات تا آنجا که روشن است خاص گبریان و زرتشتیان بوده است.

مردم سخت کوش این منطقه، با زحمت زیاد در دل سنگ های شیستی برای ذخیره آب زلال باران چاه‌هایی حفر کرده اند تل مشرف بر این چاه ها، با سطح سنگی مرجانی، آب باران را به گودال محل چاه ها هدایت می کند.

به دلیل اینکه کف چاه‌ها به لایه‌های گچی ختم شده است، آب برای مدت طولانی نسبتاً سالم و خنک در آن باقی میماند در بالای چاه‌های طلا دو اثر تاریخی برج دیده بانی بازمانده از قرن هفدهم وجود دارد.

چاه های طلا

تعداد چاه های طلا به تعداد روزهای کبیسه یک سال شمسی ۳۶۶ حلقه بوده و در گذشته در هر روز از سال درپوش یکی از آنها را باز و از آن استفاده میکردند.

بعضی به غلط و به دلیل ارزش بالای آب در جزیره واژه طلا را به آن اطلاق میکنند در حالیکه صحیح آن تلا= تل او = TAL EAU تل آب و( او ) به معنی آب (به زبان پارسی قدیم و فرانسه امروزی)است.

سدهای ساسانی و هخامنشی در قشم آب شیرین برای نوشیدن انسان، حیوان و گل و گیاه ارزش حیاتی دارد.
از ایام قدیم با ساخت سد در تنگه‌ها، راه‌ها و دره‌ها، آب های شیرین فصل بارانی را جمع آوری و به تدریج به مصرف شرب و کشت می‌رساندند.

 

سد پی پشت

سد پی پشت

در نزدیکی روستای پی پشت و در ۳۷ کیلومتری شهر قشم و ۲۸ کیلومتری فرودگاه بین المللی قشم در شمال جزیره قرار دارد.

در مدخل تنگه، تأسیسات تقسیم آب این سد تاریخی از دوره ساسانی به چشم می‌خورد.

 

 

 

 

دره ستارگان

اگر از قشم راه ساحل جنوبی را در پیش بگیرید به روستای برکه خلف می‌رسید و با رفتن به راه خاکی شمال این روستا، منطقه‌ای وسیع جلوی رویتان قرار می‌گیرد که پر است از کوه‌های تو در تو و رسوبی.

گذشت زمان و باد و طوفان از این منطقه، ستون‌ها، دالان‌ها و حفره‌های تو در تویی ساخته است و همین که از بین دالان‌های تو در توی آن عبور کنید آسمان آبی بالای سرتان خودنمایی می‌کند.

در این دره اگر باد هم بیاید همه چیز تکمیل می‌شود تا فضایی وهم‌آلود را به وجود آورد.

محلی‌ها به این دره، دره ستاره افتاده می‌گویند و معتقدند حدود دو میلیون سال پیش، ستاره‌اى از آسمان افتاده و سنگ و خاک و ماسه‌ها را به شکل‌های عجیبی درآورده است.

 

دره ستارگان

وجود این دره خاص با شکل عجیب سنگ‌هایش باعث شده تا بومیان ماجراجو چندین افسانه را به آن نسبت بدهند:

برخی می‌گویند که این دره به خاطر شهاب باران به وجود آماده است و برخی به خاطر صدای عجیب حرکت باد در بین صخره آن را دره ارواحی می‌نامند که دائماً در حال زمزمه کردن هستند.

اما بیشترین شایعه مرسوم آن بوده که در گذشته ستارهای از آسمان به زمین این منطقه افتاده‌اند و آن‌ها سبب به وجود آمدن چنین اشکالی در سنگ‌ها گشته‌اند.

به همین دلیل است که امروزه به این منطقه دره ستارگان گفته می‌شود.

 

دره ستارگان قشم

 

ژئوپارک

ژئوپارک قشم  اولین ژئوپارک کشور و یکی از جاذبه‌های گردشگری این جزیره‌ی زیبا در حنوب ایران است.

ژئوپارک منطقه‌اى است که چندين پديده بارز زمين‌شناسى در محدوده آن قرار گرفته باشد.

همچنین ممکن است علاوه بر پديده‌هاى زمين‌شناسى از آثار تاريخى، بوم‌شناسى، باستان‌شناسى و ميراث فرهنگى و طبيعى ديگر برخوردار باشد.

موزه ژئوپارک قشم یکی از دیدنی‌های این جزیره است.

هر طرف قشم را که نگاه کنید، چیزی وجود دارد که درگیرتان کند، حال می‌خواهد آب باشد یا کوه‌ها و صخره‌هایی که به شکل‌های مختلف درآمده‌اند، اما تمرکزهمه اینها در بخش غربی جزیره بیشتر است، جایی که به آن ژئوپارک می‌گویند.

در این بخش از جزیره علاوه بر گونه‌های گیاهی و جانوری، پرندگانی مثل فلامینگو، پرستو، شهد خور، بلبل خرما و هزاران پرنده دیگر با اسم‌های عجیب و غریب هم وجود دارند.

هر از چندی هم ممکن است آهو یا غزالی از لابه لای بیشه‌ها بیرون بیاید و شما را دنبال خودش بکشاند.

وجود تخته سنگ‌هایی که بر اثر سایش به شکل‌های مختلفی مثل لاک‌پشت، سگ، مارمولک، اسب آبی و یا حتی چهره آدم درآمده‌اند، از جاذبه‌های دیگر این بخش است.

 

ژئوپارک

 

تنگه چاهکوه

یکی از بهترین جاهای دیدنی قشم، تنگه چاهکوه است. ۷۰ کیلومتر مانده به شهر قشم و در کنار روستای چاهوی شرقی، در بخش غربی ساحل شمالی جزیره قشم، دره‌ای قرار گرفته که با قدم گذاشتن در آن وارد دنیایی پر از وهم و خیال می‌شویم.

تنگه چاهکوه ۱۰۰ متری که اسمش چاهکوه است در دل کوهی سنگی قرار گرفته و همین که پا در آن بگذارید با فضایی عریض با دیواره‌هایی بلند مواجه می‌شوید.

اگر به سمت جنوب دره بروید از عرض راه کم می‌شود و آنقدر راه باریک می‌شود که دیگر به زحمت می‌توان آسمان را آن بالا دید.

شاید این باریک شدن راه حتی راه رفتن را دچار مشکل کند ولی در ادامه دالان‌هایی قرار گرفته که می‌شود قدری در آن نشست و خستگی در کرد.

 همانطور که از اسم دره پیداست، دره چا‌ه‌های زیاد اما کم عمقی هم دارد، چاه‌هایی که اهالی روستای چاهو آن را برای ذخیره و هدایت آب باران حفر کرده‌اند و هرکدام از آنها قدمتی باستانی دارند.

 

تنگه چاهکوه

 

سد و روستای گوران

در ساحل شمالی جزیره قشم و ۸۰ کیلومتر مانده به این جزیره سد تاریخی گوران در روستای گوران قرار گرفته که هر کدام از قسمت‌هایش مربوط به یک دوره تاریخی است.

 

ساخت پی آن به دوره هخامنشیان برمی‌گردد، تاج آن را ساسانیان ساختند و خود سد را بالاخره پهلوی‌ها تمام کردند.

قدم گذاشتن در روستای گوران خودش سفر جداگانه‌ای است و تنها به دیدن سد گوران محدود نمی‌شود.

گوران که از کلمه گبران گرفته شده و زرتشتیان در آن زندگی می‌کردند، جایی است که بیشتر قایق‌ها،لنج‌های ماهیگیری، لنج‌های باری و مسافربری در آن ساخته می‌شود .

در این روستا هر طرف را که نگاه کنید عده‌ای مشغول سرهم کردن چوب ساج و تنه درختان محلی و پیچ و مهره کردن آنها هستند.

 

دره تندیس ها

از جنگل حرا که به سمت روستای طبل و از آنجا روبه پایین و به سمت سلخ برویم در نزدیکی‌های بام قشم به دره بزرگی می‌رسیم که به خاطر تندیس‌های بزرگش به آن دره تندیس‌ها می‌گویند.

این دره مثل دره ستارگان است،اما وسعتش از دره ستارگان بیشتر است و بزرگی تندیس‌هایش آدم را خیره می‌کند.

اگر در دره تندیس‌ها بایستید شاید تصورش را هم نکنید در این دشت خشک که ترک‌های گلی آن را پوشانده زمانی دریا وجود داشته و ماهی‌های زیادی در آن زندگی می‌کرده‌اند،اما وجود صدف‌هایی که کف دره را پوشانده تصویر آن دریای پر آب را برایمان زنده می‌کند.

دره پر است از انواع اشکال جالب و شگفت‌انگیز که انگار هنرمندی توانا آنها را به وجود آورده و سالها مشغول تراشیدن سنگ‌ها بوده است،حال آنکه همه اینها کار باد و باران است.

 

دره تندیس ها

 

جزایر ناز

از جاهای دیدنی جزیره قشم جزایر اطراف آن و یکی از بهترینهایش ناز است. جزیره ناز ۲۲ کیلومتر با قشم فاصله دارد.

اینجا جایی است که صدف‌های رنگارنگ وعروس‌های دریائی در ساحلش انتظارتان را می‌کشند و می‌توانید با پاى پیاده یا ماشین‌ به اندازه یک کیلومتر در آب‌هاى خلیج فارس پیش‌روی کنید.

اگر که اهل غواصی هستید سایت‌هاى بکر و منحصر به فردی براى غواصى در محدوده جزیره در انتظارتان نشسته است.

جزیره ناز تقریباً سه هکتار است ، ساحل شنی ندارد و دیواره‌های صخره‌ای به ارتفاع ۵ تا ۱۰ متر اطراف آن را گرفته است.

در زمان جزر با پسروی کامل آب دریا، برای مدت کوتاهی، باریکه‌ای از خشکی جزیره ناز را به ساحل قشم وصل می‌کند.

هر چند زمان این اتفاق کوتاه است، اما در همین مدت مى‌توانید از بالای ناز، تنگه هرمز و جزیره لارک را ببینید، اینجا بهشتی است که از آن غافل بودیم.

تماشای فلامینگوها و مرغان دریایی  این جزیره زیبا را از دست ندهید.

 

جزیره ناز

 

جزیره هنگام

جزیره هنگام در جنوب مرکزی جزیره قشم و در حد فاصل ۲ کیلومتری این جزیره و در جلوی روستای شیب دراز واقع است.

جزیره هِنگام که قدیمی‌ها به آن هنجام و هنیام هم می‌گفتند یکی از این جزیره‌هاست که در جنوب قشم قرار گرفته ، ۵۰ کیلومتر مربع مساحت دارد و پر است از معادن نمک،خاک و سرب.

از نقاط دیدنی جزیره جدا از مردم آن که به ماهیگیری مشغولند، تأسیسات بندری انگلیسی‌هاست، به اضافه اینکه تماشای دسته‌های دلفین اطراف جزیره، لاک‌پشتان دریایی و سواحل زیبای صخره‌ای و شنی نیز فضای جزیره را زیباتر کرده است.

شنا و غواصی در سواحل و دیدن آهوانی که در جزیره اینطرف و آنطرف می‌دوند از دیدنی‌هایی است که هنگام را خواستنی‌تر می‌کند.

همچنین پارک کروکودیل نوپک مهمترین مرکز گردشگری ساخته شده در این جزیره و  اولین مزرعه پرورش کروکودیل ایران است و در کنارش امکانات کمپینگ هم وجود دارد.

 

جزیره هنگام

 

قلعه پرتغالی‌ها

از دوره استعماری پرتغال بر برخی بنادر و جزایر جنوبی ایران چیزی جز چند قلعه تاریخی باقی نمانده است.

قلعه‌هایی مستحکم که برای حفاظت از نظامیان پرتغالی در برابر شورش احتمالی بندرنشینان ایرانی ساخته شده بود.

این دیوار‌ها در واقع مهم‌ترین اثر باقی مانده از روزگار تسلط پرتغالی‌ها بر سواحل و جزایر خلیج فارس است.

استعمارگران پرتغالی پس از به اشغال درآوردن بخش‌هایی از جزایر خلیج فارس قلعه‌هایی ساختند که امروز بخشی از آنها پا برجا است.

در میان این مجموعه قلعه در جنوب ایران، قلعه های پرتغالی در هرمز، قشم و چابهار از بقیه معروف‌تر هستند.

یادگارهای پرتغالی‌ها که امروزه تنها عنوان پرتغالی‌ها را با خود یدک می‌کشد به جذابیت‌های توریستی تاریخی شهر‌هایی چون چابهار و جزایری مانند هرمز، قشم و کیش تبدیل شده که هر ساله هزاران گردشگر داخلی و خارجی را به سوی خود جذب می‌کند.

 

قلعه پرتغالی ها

 

پارک کروکدیل نوپک

اگر به دنبال تجربه ای تازه در این جزیره هستید حتما راهتان را به سمت بزرگراه خلیج فارس کج کنید و سری به پارک کروکودیل نوپک بزنید.

این مجموعه اولین و تنها پارک کروکودیل خاورمیانه به شمار میرود و به تکثیر و پرورش این جانداران نیز می پردازد.

از این پارک به عنوان طرحی نوآورانه و کارآفرین در ایران یاد میشود و از سوی گردشگران نیز مورد توجه قرار گرفته است.

بد نیست بدانید که این پارک مهمانان سرشناس بسیاری را به خود دیده است که از میان آنها میتوان به سفیر ایتالیا اشاره کرد.

این مجموعه مجوز سازمان‌های محیط زیست، شیلات و دامپزشکی ایران را دارد و تحت قوانین کنوانسیون بین‌المللی حفظ حیوانات (سایتیس) فعالیت میکند.

این کنوانسیون یکی از مهم ترین کنوانسیون های بین المللی محیط زیست به شمار میرود که هدفش حفظ تنوع زیستی جانوران و گیاهان است.

 

مژگان روستائی اولین زن پرورش دهنده کروکدیل خاورمیانه

 

در این پارک شما تنها به تماشای کروکودیل‌ها نمی‌پردازید ؛ اما در ادامه می فهمید که دیدنی های این مجموعه فقط کروکودیل های کوچک و بزرگ آن نیستند.

به غیر از کروکدیل‌ها جانداران دیگری شامل مواردی که در زیر به آنها اشاره گردیده است نیز میباشند:

۱- شترمرغ آفریقایی گردن خاکستری

۲- بز تالی

۳- کبک

۴- طاووس

۵- بلدرچین

۶- مرغ شاخدار

۷- سار

۸- مرغ مینا

۹- میمون

۱۰- جوجه تیغی (تشی)

۱۱- سوسمار ایگوانا

۱۲- مار پیتون برمه

۱۳- طوطی

۱۴- راسو

۱۵- عقاب تالابی

۱۶- کرکس مصری

۱۷- لاکپشت کوهی

۱۸- بز کوهی

 

شما مسافرین عزیز و علاقمندان میتوانید در اسکله‌های تفریحی قشم به تفریحات آبی شامل جت اسکی، غواصی(با آموزش ۲۰ دقیقه ای تا عمق ۲ الی ۵ متر بسته به توانایی خود)، بناناسواری و … بپردازید و لذت ببرید.

 

از مراکز مهم خرید قشم میتوان به موارد زیر اشاره نمود:

بازار قدیم قشم؛ مرکز خرید سنتی جزیره

سیتی سنتر؛ جایی برای خرید از برندها

بازار ستاره؛ لذت تفریح و خرید

مرکز خرید دو دلفین درگهان؛ از جذاب‌ترین مراکز خرید قشم

 

برای دیدن هتل ها و یا تورهای قشم بر روی نام آنها کلیک نمائید.

 

 

 

 

 

 

برچسب ها

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

بستن
بستن
بستن