اصفهان

دهکده زاگرس سامان

آشنایی با پل زمانخان سامان و دهکده ی زاگرس

پل زمانخان یکی از پل های قدیمی است که در سامان ساخته شده است. بر روی آبهای خروشان زاینده رود.

گردشگران زیادی به خصوص در ماه‌های گرم سال به این منطقه جذب میشوند و از زیبایی های آن بهره میبرند در سالیان اخیر در مجاورت این پل ویلاهایی نیز ساخته شده است.

برای آن دسته از گردشگرانی که قصددارند شب مانی نیز در آن مکان داشته باشند یکی از این دهکده ها دهکده ی زاگرس میباشد.

استان چهارمحال و بختیاری به لحاظ موقعیت اقلیمی و تاریخی از مناطق بسیار جذاب و دیدنی و بکر ایران است.

این استان با داشتن منابع طبیعی غنی، جاذبه­‌های فراوان گردشگری و اکوسیستم­‌های نادر از جمله مناطق مورد توجه باستان شناسان، اکولوژیست­ها و توریست­ها قرار گرفته است.

 

 

وجود جاذبه­ های گردشگری همچون دشت لاله واژگون، یخچال­های دائمی زرد کوه بختیاری، پیست اسکی چلگرد و کوهسارهای چشم نواز تنها بخشی از جاذبه­ های این استان است.

وجود دو رودخانه مهم کشور، یعنی زاینده رود و کارون در این استان که از کوه­های این منطقه سرچشمه می­گیرند و حدود ۱۰ میلیارد متر مکعب آب از آن خارج می­شود.

شهر سامان به عنوان یکی از شهر­های استان چهارمحال و بختیاری و شهرستان شهرکرد و نیز بخشی از پیکره پرجاذبه ایران زمین دارای ویژگی­ها و قابلیتهای با ارزش کم نظیر و گاهی منحصر به فرد و توأم با جذابیت­های تاریخی و فرهنگی است.

بخش سامان و روستاهای آن را به عنوان مهمترین منطقه گرشگری و شلوغ ترین منطقه این استان می توان برشمرد.

شهر سامان دارای جاذبه‌های زیادی در جهت گردشگری و صنعت توریسم است زیرا آب و هوای شهر سامان و باغات بادام، گردو و … در این شهر و همچنین زاینده رود و تفرجگاه­های حاشیه ای آن همراه با دهکده‌های توریستی اطراف آن و آثار تاریخی از قبیل پل زمانخان و همچنین آسیاب‌های آبی که در اطراف زاینده رود قرار دارند، جاذب توریست هستند.

 

 

همچنین اهمیت ویژه این شهر در این است که در میان مسیر گردشگری اصفهان، شهرکرد قرار دارد و هر دو این شهر‌ها از مناطق گردشگری کشور محسوب می شوند و شهر سامان که در این مسیر قرار گرفته از این امکان برخوردار است.

تمامی مسیر حاشیه زاینده رود از سامان تا فراقوش دارای مناظر زیبا و چشم نواز است که از ترکیب رودخانه، باغهای سرسبز دو طرف جاده با هوای پاک به وجود آمده است.

 

 

این مسیر به دلیل وجود مجموعه‌های تفریحی درمحل پل زمانخان و شرایط اقلیمی مساعد در حدود ۹ ماه از سال و دسترسی نزدیک به مرکز استان و شهر‌های استان اصفهان، همیشه مورد توجه گردشگران بوده است.

در انتهای این مسیر سد و دریاچه زاینده رود وجود دارد که به نوبه خود زیباست.

در مسیر زاینده رود هنوز مناطق صنعتی مستقر نشده از این رو هوای مطبوع و باغهای سرسبز اطراف آن بسیار دلپذیر است و باغها و جنگلهای حاشیه زاینده رود بر جاذبه‌های شهر سامان افزوده است.

ترکیب مناظر رود خروشان زاینده رود، پل زمانخان و طبیعت زیبای منطقه و نیز اقدامهای انجام شده برای رفاه گردشگران، این ناحیه را در زمره مهمترین قطب های گردشگری استان قرار داده است.

تاریخچه پل زمانخان

تفکر اولیه ساخت پل در این مکان به دوره ساسانیان برمی‌گردد. این پل به دستور زمان‌خان یکی از سران ایل قشقایی که زمانی دامنه کوچ آن‌ها تا منطقه می‌رسید، احداث گردید.

این پل باعث سهولت عبور ایل بر روی رودخانه زاینده‌رود می‌گشت و اینگونه از تلافات چهارپایان حین عبور از روخانه جلوگیری می‌شده است.

ویژگی‌های معماری پل زمانخان

پل تاریخی زمانخان ۳۰ متر طول و ۱۳ متر ارتفاع دارد. این پل بر روی سه پایه سنگی با دو دهانه‌ی ۸ متری به صورت جناغی و بنای آن با سنگ آجر و ملاط گچ و ساروج ساخته شده است.

در گذشته پل‌های متعددی برای عبور و مرور از رودخانه زاینده ساخته شده بود اما در فصل زمستان با بارش باران و طغیان روخانه‌ زاینده رود تمامی این‌ پل‌ها فرو می‌ریختند؛

ولی پل زمانخان به دلیل داشتن پایه‌های سنگی مستحکم در مقابل این طغیان‌ها مقاومت کرده است.

در حقیقت تصمیم هوشمندانه زمان خان برای به کارگیری صخره به عنوان پایه و موج شکن و قرار دادن دهانه‌های پل بر روی آن، باعت شد مقاومت پل چند برابر بیشتر شود.

مرمت و باسازی پل زمانخان

پل زمانخان یک بار در سال ۱۲۰۲ (ه.ش) توسط کارگزاران حکومت صفوی ترمیم و باسازی شد.

در سال ۱۳۲۱ (ه.ش) توسط حاج عبدالحسین قزوینی مالک روستای چمعالی (روستایی زیبا در کنار حاشیه زاینده رود و در فاصله ۲ کیلومتری از پل زمانخان) یک بار دیگر مرمت گردید.

در سال‌های اخیر نیز این بنا به دست سازمان میراث فرهنگی استان چهارمحال و بختیاری از لحاظ ظاهری و نما تا حدودی تعمیر و مرمت شد.

امکانات رفاهی و توریستی پل زمانخان

دهکده زاگرس در بالای پل زمانخان قرار دارد و شما می‌توانید اقامت چند روزه‌ای در آن‌جا داشته باشید.

این دهکده دارای واحد‌های اقامتی مشرف به رودخانه زاینده رود و پل زمانخان می‌باشد.

در اطرف خود پل نیز برای تفریح روزانه محل‌های اقامت موقت طراحی شده است و درختان زیبا و مرتفع این محوطه بر تمام این استراحتگاه‌ها سایه افکنده‌اند.

 

 

شما می‌توانید روی هتل گل‌های این شهر که در حاشیه زاینده رود ساخته شده است نیز فکر کنید این هتل در گذشته محل اقامت تابستانه فرح پهلوی بوده و برای او ساخته شده و سپس به هتل گل‌های سامان تبدیل شده است.

هتل دارای سکوی نشیمن، پارک کودکان و پارکینگ و… می‌باشد اما متأسفانه تعداد اتاق‌های این هتل کم بوده و به همین دلیل استقبال چندانی از آن نمی‌شود.

در طول مسیر ۵ کیلومتری که از شهرستان سامان به مقصد پل زمانخان طی می‌کنید باغ‌های پذیرایی متفاوتی، پذیرای گردشگران هستند.

رفتینگ

در مسیر رودخانه زاینده رود تورهای رفتینگ در آب‌های خروشان رودخانه برگزار می‌شود که واقعا اوج هیجان را برای شما به ارمغان می‌آورد.

بر روی رودخانه نیز پل معلقی ساخته شده است که می‌توانید با پرداخت هزینه اندکی از آن عبور کنید.

 

 

نکات لازم برای اقامت در پل زمانخان:

۱- حتما چادر مسافرتی و یا پشه بند برای جلوگیری از نیش پشه‌ها همراه خود داشته باشید.

۲- لباس گرم حتی در فصل تابستان به همراه بیاورید. بعد از سوار شدن در قایق‌های رفتینگ به آن نیاز خواهید داشت.

۳- از شنا کردن در محوطه در فصل‌های پر آب سال بپرهیزید.

۴- کیسه زباله به همراه خود داشته باشید.

۵- خریدهای خود را قبل از خروج از شهر انجام دهید.

دهکده سیاحتی زاگرس که دارای واحدهای اقامتی زیبا و مشرف به زاینده رود و پل زمانخان است در مجاورت این پل بنا شده است.

پل زمانخان سامان یکی از تاریخی‌ترین پل‌های کشور و مطمعناً جز لیست با ارزش‌ترین پل‌ها می‌باشد.

این پل در شهرستان سامان در استان چهارمحال و بختیاری و در ۲۷ کیلومتری شهرکرد واقع شده است.

پل زمانخان بر روی رودخانه زاینده رود و بر روی تخته سنگی بنا گردیده است و در گذشته محل عبور و مرور ایلات و عشایر قشقایی (عشایر ترک زبان جنوب را بیش‌تر به نام ایل بزرگ قشقایی می‌شناسند) بوده است.

اجاره ویلا در بهترین نقطه زاینده رود با بهترین چشم انداز در دهکده توریستی زاگرس منطقه ویژه گردشگری با بهترین چشم انداز بر پل زمانخان و زاینده رود و هوایی تمیز و سالم دسترسی به شهر بازی ، رفتینگ بر زاینده رود و بازارچه خرید دارای برق آب و گاز مبله با امکانات و دوخوابه.

فضای سبز و کلیه امکانات اقامت در فصل زمستان واقع در سامان.

فاصله کمتر از ۱ ساعت تا اصفهان و یا ۱۵ دقیقه تا شهرکرد و ۴ الی ۵ ساعت تا تهران اجاره یکساله و یا ۲۴ ساعته به سازمانها و شرکت ها و اشخاص به صورت شبانه روزی به اشخاص اجاره داده میشود.

دارای امکانات رفاهی تفریحی و جاده اسفالت و محیط مطمئن و امن.

این ویلاها، شامل ویلاهای دوخوابه و سوییت میباشند. 

 

 

شما مسافران عزیز می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر و رزرو ویلا در تمامی ایام سال با کارشناسان فروش ما تماس حاصل فرمایید .

صمیمانه پاسخگوی سوالات شما عزیزان هستیم .

همین الآن تماس بگیرید

و

بهترین کیفیت را با نازل ترین قیمت از ما بخواهید.

شماره های تماس:

 (۱۰خط)   ۳۵۶۷۸۱۱۲ – ۰۳۱

خط ویژه : ۳۵۰۹۰ – ۰۳۱

برچسب ها

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

بستن
بستن
بستن