مقالات گردشگری

اقتصاد گردشگری

اقتصاد گردشگری چیست؟

اقتصاد گردشگری چیست؟

به مجردی که گردشگران اقدام به مسافرت می‌نمایند مجموعه‌ای از فعل و انفعالات اقتصادی شروع می‌شود.

این فعالیت، عوامل گوناگون تولید را به خدمت گرفته و با طیف وسیعی از فعالیت‌ها در ارتباط است.

در این صنعت جاذبه‌ها، تسهیلات و خدمات رفاهی به عنوان کالا به گردشگر عرضه شده و نیاز آنها به دیدار از منطقه و جاذبه­‌های آن به عنوان تقاضا به شمار می‌رود (معصومی،۱۳۸۵).

یعنی خروج گردشگر از منطقه به سوی سایر مناطق و کشورها به عنوان تقاضا برای کالاهای موجود در خارج از منطقه بوده و خروج ارز و پول را به دنبال خواهد داشت.

ورود گردشگران به منطقه نیز به منزله تزریقی است که بر اقتصاد آن منطقه منظور می‌گردد.

به عبارتی خروج گردشگران از منطقه بسوی سایر نقاط، مشابه وارد کردن کالاهاست.

در مورد کشورها و مناطقی که مورد بازدید قرار می‌گیرند، صادرات کالا مفهوم پیدا می‌کند (کیانمهر،۱۳۷۲).

با این تفاوت که در این صنعت مصرف‌کننده کالا (گردشگر) خود به منطقه ارائه دهنده کالا و خدمات مراجعه می‌کند.

به این دلیل پرداخت‌ها بر خلاف صادرات معمول کالا همواره همسو با جریان سفر گردشگران می‌باشد (صباغ کرمانی،۱۳۷۵).

در حوزه اقتصاد گردشگری، می‌توان پرسید كه چرا افراد مسافرت به مكان خاصی را به جای مكان دیگری انتخاب كرده، یا آنكه ترجیح می‌دهند به جای مسافرت در خانه خود باشند و یا اینكه چرا فردی تصمیم به مصرف (یا سرمایه‌گذاری) پول خود برای مسافرت می‌گیرد؟

مطالعاتی که تاکنون در رابطه با مفاهیم اقتصادی گردشگری صورت گرفته، بسیار نا‏متوازن است؛

به طوری‌که اغلب پژوهش‌های انجام شده، بر موضوعاتی نظیر تقاضای گردشگری، پیش‌­بینی نوسانات تقاضا و اثرات تکاثری گردشگری بر سایر حوزه‌­های اقتصادی، متمرکز بوده و می‌توان گفت که از بررسی سایر ابعاد اقتصادی گردشگری، غفلت شده است.

تقاضا و هزینه‌­های گردشگری در بسیاری از مقاصد، مورد مطالعه قرار گرفته است.

برخلاف ادبیات نسبتاً غنی که در مورد تقاضای گردشگری و روش­های مختلف پیش­بینی آن، وجود دارد، به بعد عرضه، در مطالعات اقتصاد گردشگری، کمتر توجه شده است.

پژوهش­هایی که در مورد ساختار تولید و ارائه خدمات گردشگری انجام گرفته، تا حدودی به بررسی عرضه محصولات و خدمات گردشگری پرداخته اند.

مطالعه­ اقتصاد گردشگری به معنای بررسی موضوعاتی همچون تقاضا، بنگاه­ها و بازارها، وابستگی‌ها و تعاملات بین‌المللی آن­ها، عرضه و ساختارهای بازار، قیمت­گذاری و محاسبه ارزش افزوده فعالیت­های گردشگری و بطور کلی مطالعه تمامی ابعاد، اثرات، نتایج و عوامل اقتصادی مؤثر بر صنعت گردشگری می‌باشد.

بنا به تعریف لاندبرگ اقتصاد گردشگری میزان مسافرت­ها و تبعات و اثرات اقتصادی آنها را اعم از مستقیم، غیرمستقیم و القایی مورد سنجش و اندازه­گیری قرار می­دهد (لاندبرگ،۱۳۸۳).

آدریان بول نیز معتقد است که علم اقتصاد در بسیاری از حوزه­‌ها نقش ایفا می­کند، به ویژه در آنجا که لازم است اثرات اقتصادی و اقدامات مربوط به کنترل آثار گردشگری و نیروهای بازار که تقاضای گردشگران را به عرضه و کالاهای گردشگری، مرتبط می­کنند مورد تحلیل قرار گیرند.

همچنین، از یک طرف توجه به رابطه متقابل علم اقتصاد با جامعه­ شناسی، روان­شناسی و جغرافیای گردشگری اهمیت دارد و از طرف دیگر، علم اقتصاد در برنامه­ ریزی، مدیریت و بازاریابی سازمان­ها و مقصدهای سفر و گردشگری نقشی بر عهده دارد(بول[۲]،۱۹۹۵).

اقتصاد خرد نیز که شاخه‌ای از علم اقتصاد است، به مطالعه‌ی نحوه‌­ی گزینش واحدهای خاص اقتصادی از جمله هتل­‌ها، متل­‌ها، رستوران­‌ها، خطوط هواپیمایی و دیگر بخش­‌های گردشگری می­‌پردازد و اقتصاد کلان به مطالعه پدیده­‌های کلان مقیاس اجتماعی، بالاخص مخارج کل گردشگری، ضریب تکاثری و دیگر آثار کلان اقتصاد گردشگری میپردازد (لاندبرگ،۱۳۸۳).

اقتصاددانان، گردشگری را از نظر عرضه و تقاضا، تراز پرداخت‌ها، مبادلات خارجی، اشتغال، درآمد ملی و آینده‌نگری اقتصادی و سایر موضوعات مورد بررسی قرار می‌دهند (معصومی،۱۳۸۵)

عوامل گوناگونی نیز در میزان تأثیر گردشگری بر اقتصاد یک جامعه تأثیر دارند.

عمده‌ترین این عوامل عبارتند از:

کیفیت امکانات و جاذبه‌های گردشگری

میزان اشتغال خارجیان در مشاغل کلیدی صنعت گردشگری

میزان مدت از سال که جاذبه‌ها آماده پاسخگویی به تقاضا برای بازدید هستند(درجه فصلی بودن گردشگری).

میزان ستانده از پرداخت‌ها و هزینه‌ها برای گردشگری.

درصد مالکیت ملیت‌های خارجی.

اندازه اقتصاد ملی در مقصد.

مشارکت دولت در تدارک زیرساخت‌های صنعت گردشگری و ایجاد انگیزه ها.

سطح توسعه جامعه مقصد.

مقدار مخارج گردشگری خارجی در مقصد (لی[۳]، ۱۹۸۸).

برچسب ها

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

بستن
بستن
بستن