اخبار ایران

دولت آماده تسهیل در حوزه فضایی

دولت آماده تسهیل فعالیت بخش خصوصی در حوزه فضایی است

تهران- ایرنا- معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و رئیس سازمان فضایی از قرار داشتن ایران در جایگاه نخست فناوری های فضایی در منطقه برای پنجمین سال متوالی خبر داد و گفت:

توسعه بخش فضایی به سرمایه گذاری بخش خصوصی نیاز دارد و دولت آماده رفع موانع در این زمینه است.

به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، مرتضی براری امروز -یکشنبه- در مراسم تودیع و معارفه روسای سابق و جدید پژوهشگاه فضایی ایران که در محل این پژوهشگاه برگزار شد، به شرح وضعیت کنونی کشور در حوزه فناوری های فضایی پرداخت و با بیان این که بخش فضایی در برنامه های چشم انداز کشور و سند توسعه هوافضا بسیار پررنگ دیده شده است، اظهار داشت:

ایران از نظر تولیدات علمی در حوزه فضایی در جایگاه نخست منطقه ایستاده و این رتبه به مدت پنج سال در حال تکرار است.

وی ادامه داد: همچنین در شاخص های دیگر مانند پرتابگر و زیرساخت رتبه دوم منطقه، حوزه علوم اکتشافات نیز رتبه دوم، حوزه سنجش از دور رتبه پنجم، حوزه فناوری ماهواره رتبه پنجم و حوزه ناوبری رتبه دوم در منطقه از آنِ ایران است.

به گفته براری، تفاوت ایران با سایر کشورهای منطقه در این حوزه ها، تکیه بر توان داخلی است در حالی که سایر کشورهای منطقه با همکاری کشورهای دیگر به این موفقیت دست یافته اند.

براری ادامه داد: تربیت و آموزش نیروهای متخصص در بخش های گوناگون در کنار بازار بزرگ فضایی فرصت های مناسبی برای رشد و توسعه این بخش فراهم ساخته است.

وی با اشاره به دو دوره برنامه های ۱۰ ساله کشور در این بخش فضایی عنوان کرد:

نخستین برنامه ده ساله از سال ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۴ اجرا شد که توفیقات حاصل شده در این بخش ساخت ماهواره، پرتابگر و ایستگاه فضایی بود و توانستیم از ایستگاه فضایی سیگنال نیز دریافت کنیم.

رئیس سازمان فضایی کشور افزود:

برنامه ده ساله دوم نیز سال ۱۳۹۵ آغاز شد و تا سال ۱۴۰۴ ادامه خواهد داشت؛ امیدواریم بتوانیم به افق فضایی کشور که در این ده ساله لحاظ شده است، دست یابیم.

*لزوم بومی سازی زیرساخت ها
وی با اشاره به لزوم بومی سازی زیرساخت ها ادامه داد: خط قرمز نظام توسعه و تثبیت شبکه زیرساخت ماهواره ای کشور در حوزه های سنجشی و مخابراتی و سایر حوزه ها است.

تلاش ما این است تا پژوهشگاه نگاه خود را از بخش توسعه فناوری به کل زنجیره ارزش در بخش فضا منتقل کند.

برابری با بیان این که زیرساخت ها باید با توجه به بازار توسعه یابند نه اینکه توسعه بدون توجه به بازار صورت گرفته و بازار پر از محصولات خارجی شود، به تجربه های خوب حوزه ICT نیز اشاره و تصریح کرد:

۹۲ درصد فعالیت های بخش ICT کشور به بخش خصوصی واگذار شده است و مهمترین دغدغه وزارتخانه آزادسازی هشت درصد باقی مانده است.

ما برای توسعه بخش فضایی نیاز به سرمایه گذاری بخش خصوصی داریم.

*آمادگی دولت برای رفع موانع فعالیت بخش خصوصی در زنجیره فضایی :

براری در پایان با اشاره به لزوم جذب و به کارگیری دانشجویان در بخش خصوصی گفت:

دانشگاه امیرکبیر ۶۰۰ دانشجو و دانشگاه خواجه نصیر ۴۰۰ دانشجوی هوافضا تربیت کرده اند؛

ایجاد زمینه اشتغال برای این فارغ التحصیلان امری است که با گسترش سرمایه گذاری های بخش خصوصی میسر خواهد شد و تلاش ما این است که فضا را برای بخش خصوصی باز کنیم.

وی تصریح کرد: دولت در صورت آمادگی بخش خصوصی برای حضور در کل زنجیره بخش فضایی، تسهیلگری، رفع موانع، توسعه و تضمین بازار را بر عهده خواهد گرفت.

در مراسمی که پژوهشگاه فضایی ایران وابسته به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات امروز میزبان آن بود، حسن حدادپور رئیس سابق و حسین صمیمی رئیس این پژوهشگاه تودیع و معارفه شدند.

برچسب ها

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

بستن
بستن
بستن